vrijdag 23 december 2016

Steamsale vs Portemonnee vs Backlog

[​IMG]

Voor de mensen die het niet weten: Steam is een game platfor/winkel op de PC, te vergelijken met de playstation store voor playstation en de xbox live store voor de, nou ja, x-box.

Over het algemeen zijn pc games iets goedkoper dan de consoles, vooral met de versplintering van platforms, winkels, etc...
EA heeft Origin,
Ubisoft heeft uPlay
Blizzard heeft Battle.net...

Anyways, steam is over het algemeen de grootste, en meest populairste: Behalve een winkel, is het ook een platform waar je digitale games kan kopen, codes die je via andere winkels/bundles kan activeren, etc. etc.

Elke winter houdt steam een wintersale, waar je o.a. kaarten kan verdienen door te stemmen op games, door games te kopen... En elk jaar trap ik er weer in: Er zijn duizenden spellen in de aanbieding met kortingen tot 90%.

De afgelopen jaren lette ik totaal niet op wat ik uitgaf (Te veel); het enige wat ik zag waren de hoge kortingen op spellen die ik MOET hebben... Voor het gemak even vergetend dat ik al honderden spellen op steam heb.

Hoe ik hier ineens bij kom? Driemaal raden wat er gisteren begonnen is...

Op advies van de begeleiding probeer ik sinds een maandje ofzo mijn financiën/uitgaven beter bij te houden, omdat het net iets te vaak gebeurde dat ik mijn betaalrekening aan moest vullen met mijn spaarrekening, i.p.v. anderssom... En omdat het voor mij toch wel belangrijk is dat ik zelf de controle over mijn financiën blijf houden, i.p.v. een bewindvoering ofzoiets.

Maar goed, terug naar Steam:
Het is zo ontzettend verleidelijk om je winkelwagentje aan te blijven vullen met al die leuke, nieuwe, indie, goedkope spelletjes... Een spel voor 0.49ct (En soms zelfs goedkoper!) Dat kan toch geen kwaad, als ik zorg dat ik maar 1 of 2 'normale' spellen (Lees: rond de 20 i.p.v. 40-50 euro) koop...

Dat valt vies tegen, het bedrag bij de kassa is altijd stukken hoger dan je hebt verwacht/gehoopt.

Maar goed, dit jaar heb ik:
- Mijn wenslijst helemaal verwijderd. Er stonden ondertussen meer dan 700 games in, wat niet reëel is: Ik gebruikte het om kortingen in de gaten te houden voor spellen die me min of meer aanspreken, i.p.v. een overzicht van spellen die ik absoluut MOET hebben.
- Mijn winkelwagentje een aantal keer nagelopen, en bijvoorbeeld de Witcher 3 er toch maar uitgehaald: Er zijn nog zoveel games die ik moet spelen, inclusief Skyrim, dat het niet reëel is dat ik er voor de volgende uitverkoop aan toegekomen ben.
- Er een nachtje over slapen: Normaal race ik gelijk door naar de kassa en druk op paypal en klaar is kees, dit keer heb ik in elk geval een nachtje geslapen voordat ik mijn aankoop deed. :)

Backlog
Iets waar ik al jaren last van heb (En met mij een groot deel van de pc gamers) is een backlog: Een verzameling spellen die je nog moet spelen, en die maar blijft groeien i.p.v. krimpen door onder andere goedkope bundle sales:

1-2 euro voor 3-5 spellen, het is toch zonde om dat te laten liggen... Toch?! Al die websites zijn eigenlijk opgezet op een manier om je impulsiviteit aan te spreken; de afgelopen jaren is het aantal bundle sites enzo ook flink gegroeid... En daardoor de oh-zo-enge backlog ook.

http://backlog-deepness.rhcloud.com/users/Yindy Voor wie nieuwsgierig is, dit is dus mijn backlog... Op Steam... Heb ook nog wat spellen op uplay, Origin, gog, de playstation, 360....

...En een stapel boeken die ik nog moet lezen, dvd's die ik nog moet kijken...

Conclusie: Er zit te weinig tijd in een dag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten