vrijdag 5 juli 2019

@#$@# autisme/wajong/uitzendbureaus

Bleh. Soms heb ik van die dagen dat ik alles en iedereen zat ben. (Fair enough, heb ik de hele week al een beetje last van) maar echt...
Achtergrond: Ik zit in de wajong, korte versie door autisme gecombineerd met een kut tiener/twintiger tijd. De afgelopen 2-3 jaar gaat het goed, stabiel, geen GGZ behandeling nodig. Kortom, een goedgemutst, meestal vrolijk, stabiel, lief, c-tje.
Door die combinatie krijg ik sinds 2 jaar begeleiding van een jobcoach ivm afstand tot de arbeidsmarkt. Om überhaupt iets van een werkritme op te bouwen heb ik rondgesprongen in diverse werkprojecten icm vrijwilligerswerk. Jeweetwel, na jaren thuiszitten ritme opbouwen etc. Staat ook leuk op je CV, omdat het laat zien dat je actief op zoek bent naar verbetering en een baan!
...Toch? Blijkbaar dus niet. Mijn intelligentie is prima, sterker nog, in een MBO-4 assesment vorige week scoorde ik ver boven het gemiddelde. Aan mijn motivatie ligt het ook niet. Collega's zijn ook enthousiast, zien een harde werker en hadden gisteren zoiets van 'oh daar kom je makkelijk doorheen!'
Dus niet. Uitzendbureau hoort WaJong? Gelijk is alles anders. Niet in de ouderenzorg maar wel in de gehandicaptenzorg of ggz willen werken? Ineens heb ik, omdat ik van kinds af aan iets tegen bejaardentehuizen heb (Sorry!) een geromanticeerd beeld van de gehandicaptenzorg en besef ik mij niet dat daar ook heel veel prikkels, ellende, of weet ik nog meer wat zit... ...Dat ik er al 3 jaar ervaring dmv vrijwilligerswerk in heb, is schijnbaar niet relevant.
Werkprojecten? Jobcoach? Niet relevant dat ik aangeef al jaren stabiel te zijn; ineens zal er wel iets mis met mij zijn omdat ik anders geen begeleiding zou krijgen... ...Die begeleiding krijg ik juist OMDAT het goed gaat en ik in een baan probeer in te stromen!
Onderbuikgevoel, ook zo'n leuke. De persoon zag mij geen verpleegkundige handelingen verrichten, gebaseerd op haar gevoel. Haar op andere gedachten proberen te brengen? Nope, want geen ervaring (Die ik niet op kan doen omdat het zonder papiertje niet mag...), argument van 'Ja maar die opleiding dient toch juist om dat soort handelingen te leren? Als ik het zou kunnen zou ik die hele opleiding niet nodig hebben.' Geen argument, onderbuikgevoel blijft hetzelfde.
Dan de oh zo gevreesde dooddoener 'er zijn maar x plekken en de andere kandidaten....'
Nog een leuke, binnenkomst, ziet mijn capaciteitentest, 'Is HBO niet meer iets voor je?' Einde van het gesprek 'In januari hopen we een nivo 2 opleiding te starten...'
Echt, ik ben ervan overtuigd dat als ik bijstand ipv wajong had gezegd en een gat van 5 jaar op mijn CV had ipv proberen aan te vullen met vrijwilligerswerk en werkprojecten ik meer kans had gehad.
Pfff.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten