donderdag 24 juli 2014

Bramenjam maken :)

 Dinsdag heb ik een heleboel bramen geplukt. Deze in een emmer water gezet om te weken en gisteren besloot ik om dan maar zelf bramenjam te maken...

Door een gebrek aan weegschalen de hoeveelheden maar gegegokt, dus:

Bramenjam
Nodig:

  • (Veel) bramen
  • Appel
  • Citroensap
  • Geleisuiker
  • Glazen potjes
Bereiding:
  1. Gooi alle schoongemaakte bramen in een pan.
  2. Zet het gas aan en laat de bramen iets van 20-30 min doorkoken tot het allemaal vloeibaar/drap is.
  3. Gooi er een halve appel, in stukjes, bij om het pectine halte te verhogen (Zodat het dikkere jam wordt.)
  4. Gooi er wat citroensap bij, zelfde reden.
  5. Roer de geleisuiker erdoorheen. Ik heb een half pakje (500 gram) gebruikt omdat ik 1 kilo suiker wel heel erg veel vond... En erop gokte dat ik minder dan 1 kilo bramen had. (En de appel/citroensap er bijgedaan om te zorgen dat het dikker werd.)
  6. Breng het mengsel roerend aan de kook.
  7. Laat het nog een minuut of 4 doorkoken.
  8. Giet het hete mengsel door een zeef over in de jampotjes. (Zelf heb ik dus geen zeef, en vond het niet nodig omdat je bramen toch ook eet zonder de pitten eruit te halen? :P)
  9. Draai de deksels weer stevig op de jampotjes en zet ze met  de gloeiendhete jam minimaal 5 minuten op hun kop. (Zodat de lucht door de hete jam moet en de eventuele bacteriën dood.)





Resultaat:
Paar potjes jam, en een hele roze keuken :)


1 opmerking: