woensdag 20 augustus 2014

Afleiding...



 Vaak lijkt het wel of een van de favoriete one-liners in de GGZ, die in elk geval tegen mij gebruikt worden, is om 'afleiding te zoeken.'

Je voelt je te dik? Te dun? Te waardeloos? Niets? Somber? Suïcidaal? Wij hebben de perfecte oplossing voor je! Neem een dosis 'Afleiding zoeken.' Nu een speciaal aanbod, voor maar 99 euro per stuk!'


Maar wat bedoelen ze hier eigenlijk mee? En waarom is het zo moeilijk?

Afleiding zoeken... Van je problemen, van de negatieve/destructieve/gevaarlijke gedachten, van het je eindeloos rot voelen..
Het klinkt leuk en makkelijk, maar ik moet het juist doen op die momenten dat ik me zo verschrikkelijk rot voel dat niets, maar dan ook echt niets, me meer interesseert, de momenten waarop ik nauwelijks in staat ben een boek te lezen omdat ik mijn aandacht er niet bij kan houden, de momenten waarop ik niet in staat ben om te tekenen/plakken, of wat dan ook, de momenten dat ik niets liever wil dan in een hoekje kruipen en non-stop huilen, de momenten waarop ik dood wil...

Stel je eens voor: Je voelt je al dagenlang somber, neerslachtig. Je hebt het gevoel alsof je langzaam omlaag gezogen word in een donker, regenachtig, moeras terwijl er in de wijde omtrek geen persoon, tak, vast land, of wat voor optie dan ook om jezelf eruit te krijgen aanwezig is. Het voelt alsof er een ongelofelijk zwaar gewicht op je drukt, waardoor je (bijna) niets meer gedaan krijgt. Het is al te veel moeite om, bijvoorbeeld, een vies glas terug te brengen naar de keuken, laat staan om naar buiten te gaan, boodschappen te doen, de afwas, dweilen, of wat dan ook..

...En dat is JUIST het moment dat ik afleiding moet gaan zoeken, hoe verschrikkelijk moeilijk het ook is...

Een psycholoog heeft me een paar jaar geleden tijdens een mindfulnes groep ongeveer het volgende gezegd:

Normaal gesproken doet iemand iets omdat hij het leuk vind/ er zin in heeft. Mensen met depressie klachten moeten juist dingen gaan doen, ook al hebben ze er helemaal geen zin in, en misschien gaan ze het dan leuk vinden...'

Oftewel,  'Ik ga een rondje door het park lopen, ook al wil ik niets liever dan in bed blijven ligggen, omdat ik dat in een gezond moment besloten heb.' (Of iets in die trant.)

Maar goed, afleiding dus... Dan maar een lijstje met dingen die ik soms gebruik.

  • Netflix, of online series kijken op een andere website. Vooral Netflix is bij mij populair, omdat ik het ook via de xbox/playstation kan kijken... Je hoeft alleen maar iets aan te klikken en hij blijft doorgaan naar de volgende aflevering (En je hoeft alleen maar elke paar uur laten weten dat je nog steeds kijkt.)

    Merk wel dat de series die ik kijk van mijn stemming afhangen: De momenten waarop ik bezig ben om in een crisis te schieten maakt het me eigenlijk niet meer uit wat ik kijk, zolang er maar iets op staat en ik er niet bij na hoef te denken. (Zoals Cake Boss, Winx Club, en, oh ja... Toddlers and Tiara's, hoewel ik dat eigenlijk een verschrikkelijke serie vind om te zien.)

    De momenten waarop ik een beetje in staat ben om dingen te volgen, gaat mijn smaak behoorlijk vooruit en volg ik dingen als Dexter, Grey's Anatomy, Suits, White Collar, Lie to me, Elementary, willekeurige films... Kortom, dingen waar ik me niet voor hoef te schamen :P
  • Gamen. Van kinds af aan heb ik al een zwak gehad voor computerspelletjes...
    Het is misschien vreemd, maar ik hou eigenlijk vooral van simpele platformers (Denk aan Mario (64), Little Big Planet, Rayman, etc.)
    JRPG's (Vooral de Tales of... Series, sommige Final Fantasy's)
    Maar ook dingen als Diablo 3, puzzles, af en toe een racegame, Lego.. En, oh ja, ik ben bezig met de Batman trilogy :)

    Aan dingen als first-person shooters heb ik een verschrikkelijke hekel, en mijn strategisch inzicht is te beroerd voor strategy games :)
  • Kleurplaten.
    Het klinkt misschien kinderachtig, maar bij het inkleuren van kleurplaten hoef ik niet echt na te denken, mijn handen zijn bezig, en op de een of andere manier word ik er meestal iets rustiger van.

  • Tekenen.
    De laatste tijd ben ik heel erg bezig met het maken van zendala's/Zentangles. Of, nou ja: Dat schiet er de laatste tijd ook behoorlijk bij in.


  • Creatieve dingetjes maken. Tsja, eigenlijk is dit iets wat ik vooral in de kliniek gedaan heb maar er op de een of andere manier thuis zelden toe kom: Creatieve dingen maken, met een radio aan op de achtergrond... Denk aan decopatch, of een sok poppetje maken ofzo













.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten