vrijdag 1 augustus 2014

De zonderlinge avonturen van het geniale bommenmeisje.

Even iets luchtigs tussendoor. Omdat het mijn blog is, en ik kan plaatsen wat ik wil :P.

Van kinds af aan ben ik dol op lezen, maar nog meer op boeken kopen... Van het kopen en rondlopen in bijvoorbeeld de Donner word ik rustig en voel ik me beter, met als gevolg dat ik ondertussen een hele grote stapel ongelezen boeken heb omdat ik, bijvoorbeeld

  • Te veel boeken in 1 keer koop (boekenfestijn)
  • Aan een serie begin, en als het eerste boek bevalt de volgende delen ook maar vast insla.
  • Halverwege een boek/serie een nieuw boek kopen, die ik gelijk moet lezen en daardoor vergeet terug te gaan naar een boek dat ik eerder aan het lezen was


Een van die boeken is dus het 'De zonderlinge avonturen van het geniale bommenmeisje' van Jonas Jonasson, die vorig jaar zijn debuut maakte met 'De 100 jarige man die uit het raam klom en verdween'.

Het boek gaat over het leven van Nomeko, een kindarbeidster uit de sloppen van Zuid-Afrika. Ze werkt sinds ze heel klein is op een sanitaire afdeling maar doordat ze bijzonder intelligent is en goed kan leren/rekenen, werkt ze zich langzaamaan op en komt in de meest idiote situaties terecht.

Zij is dus het geniale bommenmeisje. Door omstandigheden word ze aan het begin van het boek veroordeeld tot een soort slavernij: Onbetaald werken voor 'de ingenieur', een onbekwame zuipschuit die als taak heeft om een atoombom in Zuid-Afrika te ontwikkelen... Dit lukt hem niet en op de een of andere manier raakt Nomeko hierbij betrokken.

Het boek neemt je mee door een idiote reis door Zuid-Afrika en dan Zweden. Nomeko ontmoet onderweg nog meer mensen (Zoals een eeneiïge tweeling die allebei Holger heten. De 1 is een enigszins domme activist die als voornaamste doel heeft om van Zweden een republiek te maken; de 2e bestaat officieel niet, is ook erg intelligent en wil juist iets in het leven bereiken.)

De schrijver heeft een talent om de meest idiote en onmogelijke gebeurtenissen zo neer te schrijven dat, hoe idioot ook, alles ineens erg logisch lijkt. Het boek zit vol met droge humor, waar ik zelf erg van hou.
"Ben je niet boos op me vanwege die atoombom?"
"Ach,' zei Holger. "Die dingen kunnen gebeuren."

Behalve een leuk, grappig, verhaal krijg je er ook een geschiedenisles over de atoomwapenwedloop bij.

Al in al een echte aanrader!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten